Oikeusasiamiehestä kidutuksen vastainen valvontaelin

7.11.2014

Eduskunnan oikeusasiamiehestä on tänään tullut Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kidutuksen vastaisen yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan (OPCAT, Optional Protocol to the Convention against Torture) mukainen kansallinen valvontaelin.

 

OIKEUSASIAMIEHESTÄ KIDUTUKSEN VASTAINEN VALVONTAELIN

 

Oikeusasiamiehen tiedote 7.11.2014

Eduskunnan oikeusasiamiehestä on tänään tullut Yhdistyneiden kansakuntien (YK) kidutuksen vastaisen yleissopimuksen valinnaisen pöytäkirjan (OPCAT, Optional Protocol to the Convention against Torture) mukainen kansallinen valvontaelin. Valvontaelimen tehtävänä on tehdä tarkastuksia paikkoihin, joissa pidetään vapautensa menettäneitä henkilöitä.

Pöytäkirjan soveltamisala on pyritty luomaan mahdollisimman laajaksi. Soveltamisalaan kuuluvat paitsi vankilat, poliisilaitokset ja tutkintavankilat, myös esimerkiksi ulkomaalaisten säilöönottoyksiköt, psykiatriset sairaalat, koulukodit, lastensuojelulaitokset sekä vanhusten ja kehitysvammaisten hoitopaikat ja asumisyksiköt. Soveltamisalaan kuuluvia toimipaikkoja on kaikkiaan tuhansia.

Käytännössä kysymys voi olla esimerkiksi muistisairaiden vanhusten hoitopaikkoihin tehtävistä käynneistä, joilla pyritään ennaltaehkäisemään heidän huonoa kohteluaan tai itsemääräämisoikeuden loukkauksia.

Muutoksia tarkastustoimintaan

Eduskunnan oikeusasiamiehestä annetun lain mukaan oikeusasiamiehen erityistehtävänä on jo aikaisemmin ollut tarkastusten toimittaminen suljetuissa laitoksissa ja niihin sijoitettujen henkilöiden kohtelun valvonta. OPCAT tuo kuitenkin useita uusia piirteitä ja vaatimuksia tarkastustoimintaan.

Kansallisena valvontaelimenä oikeusasiamiehen toimivalta on laajempi kuin muussa laillisuusvalvonnassa. Perustuslain mukainen oikeusasiamiehen toimivalta ulottuu yksityisiin tahoihin vain siinä tapauksessa, että ne hoitavat julkista tehtävää. Kansallisen valvontaelimen toimivalta puolestaan ulottuu myös muihin yksityisiin, jotka ylläpitävät toimipaikkoja, joissa pidetään tai voidaan pitää vapautensa menettäneitä henkilöitä viranomaisen määräyksestä, kehotuksesta, suostumuksella tai myötävaikutuksella. Tämän määritelmän piiriin voivat kuulua esimerkiksi vapautensa menettäneiden henkilöiden säilytystilat laivoilla tai eräiden yleisötilaisuuksien yhteydessä sekä yksityisten hallinnassa tai omistuksessa olevat lentokoneet tai muut liikennevälineet, joilla kuljetetaan vapautensa menettäneitä henkilöitä.

Kokonaan uutta on myös se, että oikeusasiamies voi käyttää apunaan asiantuntijoita hoitaessaan kansallisen valvontaelimen tehtävää. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tarkastusten suorittamiseen voi osallistua oikeusasiamiehen nimeämiä eri alojen asiantuntijoita, esimerkiksi lääkäreitä. Arvokasta tietoa ja apua voidaan saada myös erilaisilta kokemusasiantuntijoilta, kuten henkilöiltä, jotka ovat itse olleet esimerkiksi sijoitettuina lastensuojelulaitoksessa. Asiantuntijoiden käyttömahdollisuus on ehkä merkittävin lisäarvo, mitä OPCAT tuo oikeusasiamiehen tarkastustoimintaan.


Pitkään odotettu uudistus

Suomi allekirjoitti valinnaisen pöytäkirjan vuonna 2003. Pöytäkirjan ratifiointia valmisteltiin ulkoasiainministeriön johdolla vuosina 2006-2011. Hallituksen esitys (HE 182/2012 vp) annettiin joulukuussa 2012. Eduskunnan hyväksyntä ja tasavallan presidentin vahvistus annettiin keväällä ja kesällä 2013. Ratifioimiskirja talletettiin YK:n pääsihteerin huostaan 8.10.2014 sen jälkeen, kun Ahvenanmaan maakuntapäivät oli antanut suostumuksensa pöytäkirjan voimaansaattamislain voimaantulolle Ahvenanmaan maakunnassa. Valinnaisessa pöytäkirjassa on tällä hetkellä 74 osapuolta.

Eduskunnan oikeusasiamies Petri Jääskeläinen on käsitellyt kidutuksen vastaista valvontaelintä ja sen perustamista puheenvuorossaan oikeusasiamiehen toimintakertomuksessa vuodelta 2013 (s. 22-26).

Lisätietoja antaa apulaisoikeusasiamiehen sijainen Pasi Pölönen, puh. 09 432 3345.