Kommentti: Ihmisoikeuskasvatus lukiokoulutuksessa

29.9.2014

Ihmisoikeuskeskus on tarjonnut Helsingin Sanomiin ihmisoikeuskasvatusta lukiokoulutuksessa koskevan kommentin. Kommentti liittyy Outi Raunio-Hannulan katsomusopetusta käsittelevään mielipidekirjoitukseen (HS 22.9.).

 

KOMMENTTI: Ihmisoikeuskasvatus lukiokoulutuksessa

 

Outi Raunio-Hannula viittaa lukion katsomusopetusta koskevassa puheenvuorossaan (HS 22.9.) Ihmisoikeuskeskuksen julkaisemaan raporttiin osittain epätarkasti todeten Ihmisoikeuskeskuksen painottavan katsomusopetuksen resurssien turvaamista. Katsomusopetusta koskeva suositus sisältyy tutkija, yliopistonlehtori Mia Matilaisen ihmisoikeuskasvatusta lukio-opetuksessa koskeviin toimenpide-ehdotuksiin, joissa Matilainen suosittaa ihmisoikeuskasvatuksen kannalta erityisen tärkeiden oppiaineiden resurssien riittävää turvaamista, mainiten erityisesti katsomusaineiden sekä historian ja yhteiskuntaopin olevan tärkeässä asemassa.

 

Matilaisen artikkeli puolestaan sisältyy Ihmisoikeuskeskuksen helmikuussa 2014 julkaisemaan ihmisoikeuskasvatuksen ja -koulutuksen tilaa Suomessa koskevaan kansalliseen selvitykseen, joka koostuu eri koulutussektoreita koskevista asiantuntijoiden artikkeleista ja toimenpide-ehdotuksista sekä Ihmisoikeuskeskuksen ja sen valtuuskunnan antamista yleisistä suosituksista.

 

Ihmisoikeuskeskus kantaa huolta ihmisoikeuskasvatuksen toteutumisesta YK:n ihmisoikeuskasvatusjulistuksen mukaisena koko koulutusjärjestelmässä, mukaan lukien lukio-opetus. Suosituksissa esitetään ihmisoikeuksien sisällyttämistä kaikkeen kasvatukseen ja koulutukseen ja ihmisoikeuskasvatuksen toimeenpanon kirjaamista mm. koulutusala- ja -astekohtaisiin opetussuunnitelmien perusteisiin ja vastaaviin linjauksiin, jollaisina voidaan ymmärtää myös tuntijakopäätökset.

 

Ihmisoikeuskeskus korostaa, että ihmisoikeudet kuuluvat kaikille ja että ihmisoikeuskasvatuksen tulee tukea ja edistää ihmisoikeuksia kunnioittavan toimintaympäristön toteutumista.

 

Kristiina Vainio, ma. asiantuntija, Ihmisoikeuskeskus