Korkeakoulut ja tutkimus
Åbo Akademin Ihmisoikeusinstituutti
Åbo Akademin ihmisoikeusinstituutilla on ihmisoikeuksiin keskittyvä englanninkielinen maisteriohjelma Master’s Degree Programme in International Human Rights Law (M.Soc.Sc.). Instituutti järjestää lisäksi englanninkielisiä kursseja erityisesti edistyneemmille maisteri- ja tohtoriopiskelijoille, tutkijoille, ihmisoikeusasiantuntijoille, kansalaisjärjestöjen edustajille, virkamiehille ja tuomareille. Instituutti julkaisee myös alan tutkimusta.
Muut korkeakoulut ja ammattikorkeakoulut
Ihmisoikeuksiin liittyvää opetusta järjestetään ja tutkimusta tehdään myös muissa korkeakouluissa, erityisesti oikeustieteellisissä tiedekunnissa (valtiosääntöoikeuden, kansainvälisen julkisoikeuden ja Eurooppaoikeuden opinnoissa esim. Helsingin, Turun, Lapin ja Itä-Suomen yliopistoissa) mutta myös yhteiskuntatieteellisissä oppiaineissa. Lapin yliopiston alaisuudessa toimiva Pohjoisen ympäristö- ja vähemmistöoikeuksien instituutti (PYVI) on erikoistunut ympäristö- ja vähemmistöoikeudellisiin kysymyksiin.
Myös ammattikorkeakouluissa voi olla tarjolla kursseja ihmisoikeuksisata.
Ajankohtaiset tiedot opetuksesta löytyvät kunkin korkeakoulun internetsivuilta.
Ihmisoikeuskasvatuksen UNESCO-professuuri
Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan professori Arto Kallioniemi on nimitetty arvoihin, dialogiin ja ihmisoikeuskasvatukseen keskittyvän UNESCO-oppituolin haltijaksi vuosille 2018-2022.
Tutkimusta ihmisoikeuskasvatuksesta:
- Ihmisoikeuskeskuksen selvitys: asiantuntijoiden näkemyksiä perus- ja ihmisoikeustutkimuksen tilasta Suomessa (2017)
- Ihmisoikeuskeskuksen selvitys ihmisoikeuskasvatuksesta ja -koulutuksesta Suomessa (2014)
- Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmän toteuttama selvitys:
- Demokratia ja ihmisoikeudet: Tavoitteet ja sisällöt opettajankoulutuksessa (Rautiainen, Vanhanen-Nuutinen & Virta 2014).
Koulutukseen liittyvää muuta tutkimusta, joka liittyy perus- ja ihmisoikeuksien toteutumiseen:
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) toteuttama Kouluterveyskysely 2017 tutkii muun muassa lasten ja nuorten hyvinvointia koulussa. Vuoden 2017 kouluterveyskyselyn tutkimuksessa eriteltiin myös:
- Sijoitettujen lasten ja nuorten hyvinvointia.
- Ulkomaista syntyperää olevien nuorten hyvinvointia.
- Toimintarajoitteisten nuorten hyvinvointi ja avun saatavuus – toteutuuko yhdenvertaisuus?
- Toisella asteella opiskelevien sateenkaarinuorten hyvinvointia
- Perusopetuksen opiskeluhuollon tilannekuva 2017. Yhdenvertaisuus haasteena sekä yksilökohtaisessa että yksilöllisessä työssä.
- Tasa-arvotiedon keskuksen koulutussivuille on koottu tietoa sukupuolen näkymisestä koulun arjessa.
- Romaniväestön koulutukseen liittyvää tutkimusta:
- Saamelaisten koulutukseen liittyvää tietoa ja tutkimusta:
- saamen kielen ja saamenkielisestä opetuksesta tietoja saamelaiskäräjien verkkosivuilla.
- Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen Saamen kielten opetus ja osaaminen (Huuhtanen & Puukko toim. 2016)
- Saamen kielet ovat Euroopan alkuperäiskieliä -artikkeli (Aikio-Puoskari & Jovnna Ulla) Opetushallituksen Kieli koulun ytimessä – näkökulmia kielikasvatukseen -julkaisussa.
Saamelaisopetus kotiseutualueen ulkopuolella raportti 2009