PIO-toimintaohjelma 2012-2013

Ensimmäinen kansallinen perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelma 2012-2013

Valtioneuvosto hyväksyi ensimmäisen kansallisen perus- ja ihmisoikeustoimintaohjelman ja sen 67 hanketta 22.3.2012.

Toimintaohjelman valmistelu perustui pääministeri Jyrki Kataisen hallitusohjelmaan.

Toimintaohjelma jakautuu kahteen osaan.

Yleisessä osassa käydään läpi:

  • toimintaohjelman tavoitteet
  • seurannan ja arvioinnin järjestäminen
  • perus- ja ihmisoikeusrakenteet yleisesti
  • seurantaindikaattoreiden merkitys

Erityisessä osassa:

  • tunnistetaan Suomen keskeisiä ihmisoikeushaasteita
  • tehdään yleisiä linjauksia oikeuksien tehokkaan toteutumisen turvaamiseksi
  • listataan 67 toimintaohjelmahanketta

Perus-ja ihmisoikeustoimintaohjelma suomeksi

Toimintaohjelman täytäntöönpanon seuranta ja tulosten arviointi

Toimintaohjelman yleisestä seurannasta vastasi valtioneuvoston perus- ja ihmisoikeusyhteyshenkilöiden verkosto (PIO-verkosto).

Vastuu yksittäisten toimintaohjelmahankkeiden täytäntöönpanosta oli ministeriöillä.

Perus- ja ihmisoikeustoimijoiden paneeli osallistui toimintaohjelman seurantaan.

Lisätietoa toimintaohjelman täytäntöönpanon seurannasta

Perus- ja ihmisoikeustoimijoiden paneelin loppulausunto toimintaohjelman täytäntöönpanosta sekä suositukset jatkoa varten 22.1.2014

Toimintaohjelman ulkopuolinen arviointi

Oikeusministeriö teetti tarjouskilpailun perusteella Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun julkisoikeuden tutkimusryhmällä arvioinnin toimintaohjelman täytäntöönpanosta. Arviointi julkaistiin 31.3.2014.

Arviointiraportissa

  • todetaan, että toimintaohjelma on ollut merkittävä askel kansallisen ihmisoikeusarkkitehtuurin kehittämisessä
  • suositellaan toimintaohjelman muodossa tehtävän työn jatkamista seuraavalla hallituskaudella.
  • huomoidaan, että toimintaohjelman valmistelutyössä kansallisen ihmisoikeuspolitiikan yhteisvalmistelu valtioneuvoston verkoston ja kansalaisyhteiskuntaa edustavan paneelin kesken muodostui merkittäväksi uudeksi hallinnolliseksi innovaatioksi. Tätä yhteisvalmisteluun perustuvaa mallia ehdotetaan käytettävän myös seuraavan toimintaohjelman valmistelussa.
  • arvostellaan sitä, että eduskunnan toivoma ja vielä asettamispäätöksessä mainittu tavoite kansallisten ihmisoikeuspoliittisten painopisteidenmäärittelystä ei toteutunut toimintaohjelmassa.
  • todetaan, että keskittyminen tiettyihin tärkeisiin ihmisoikeusteemoihin edistäisi paremmin perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen tavoitetta kuin valittu varsin hajanainen joukko hankkeita.
  • esitetään, että tulevan toimintaohjelman valmistelu on vahvemmin yhteydessä hallitusohjelmaan ja valtion talousarvioon.
  • ehdotetaan, että toimintaohjelman rakennetta selkeytetään elämänaluemallin avulla.
  • nostetaan esille tarve käyttää yliopistollista tutkimusta ihmisoikeuspoliittisten painopisteiden määrittelyssä.
  • kehotetaan, että  Perus- ja hmisoikeustoimintaohjelman ja ihmisoikeuspoliittisen selonteon suhdetta selkeytettäisiin.
  • suosittellaan, että nykyisiä hajanaisia ja resursseiltaan heikkoja kansallisia ihmisoikeusrakenteita vahvistetaisiin.

Lue koko arviointiraportti tästä